Światło słoneczne jest nadrzędnym czynnikiem warunkującym właściwy metabolizm i równowagę hormonalną w ustroju. Uaktywnia serotoninę, jeden z głównych neurotransmiterów w układzie nerwowym. Poprzez to poprawia nastrój i powoduje dobre samopoczucie.

Światło słoneczne jest nadrzędnym czynnikiem warunkującym właściwy metabolizm i równowagę hormonalną w ustroju. Światło słoneczne uaktywnia serotoninę, jeden z głównych neurotransmiterów w układzie nerwowym. Poprzez to poprawia nastrój i powoduje dobre samopoczucie. Ćwiczenia fizyczne w połączeniu z kąpielą słoneczną są bardzo ważną częścią leczenia stanów depresyjnych. Światło słoneczne umożliwia też produkcję witaminy D i przez to wpływa bardzo znacząco na stan kości, obniża poziom cholesterolu i wzmacnia układ odpornościowy.

Prawdopodobnie wiesz, jak ważne jest słońce dla życia na ziemi. Zapewnia ciepło, światło i – pośrednio – pokarm. Jaki wpływ ma ono na twoje życie?

Światło słoneczne zabija zarazki. Wystawiaj na działanie słońca i świeżego powietrza koce, kołdry, poduszki oraz inne rzeczy, których nie pierze się zbyt często. Otwieraj okna zawsze, gdy jest to możliwe. Światło słoneczne zniszczy zarazki chorobotwórcze w twoim domu, a także uchroni wnętrze przed wilgocią.

Kiedy przebywamy na słońcu, wzrasta odporność organizmu na infekcje. Zwiększa się ilość białych krwinek, w szczególności ochronnych limfocytów. Rośnie też liczba przeciwciał. Efekt oddziaływania słońca na organizm może trwać aż do trzech tygodni. Nawet 10 minut przebywania na słońcu dwa razy w tygodniu może uchronić przed przypadkowymi przeziębieniami.

Promienie słoneczne wzmacniają kości. W skórze pod wpływem światła słonecznego produkowana jest witamina D, która zwiększa pobór wapnia z jelit i sprawia, że wykorzystywany jest on do budowy zdrowych kości. Słońce przeciwdziała krzywicy i osteoporozie. Promienie słoneczne wywierają również korzystny wpływ na obniżenie podatności na próchnicę.

Czerwone ciałka krwi lepiej pełnią swoje funkcje pod wpływem światła słonecznego. Dzięki niemu zwiększa się skuteczność transportu tlenu do komórek, co skutkuje przypływem energii i wzrostem odporności na choroby.

Cholesterol
Dzięki światłu słońca może dojść do obniżenia poziomu cholesterolu. Pod wpływem promieni słonecznych zamienia się on w skórze w witaminę D.

Dobre samopoczucie
Poprzez przebywanie na słońcu poprawia się nastrój. Codzienne wystawianie się na słońce powoduje wytwarzanie melatoniny, która reguluje sen. Światło słoneczne może mieć charakter leczniczy w przypadku ostrej i przewlekłej depresji, szczególnie w połączeniu z ruchem. Pamiętaj, aby podczas zimy oraz ponurych dni jesiennych i wiosennych wystawiać się na promienie słońca przy każdej możliwej okazji.

Właściwości lecznicze
Zranienia skóry goją się znacznie lepiej, gdy są codziennie wystawiane na działanie promieni słonecznych. Promienie słońca usuwają ból ze spuchniętych z powodu artretyzmu stawów, a nawet łagodzą objawy napięcia przedmiesiączkowego.

Nowotwory
Rak piersi, jelita grubego i prostaty rzadziej występuje wśród ludzi, którzy często korzystają ze światła słonecznego.

Wskazówki
Małe dawki promieni słonecznych działaja na naszą korzyść, jednak duże ilości mogą być niebezpieczne. Ogranicz ilość czasu spędzanego na otwartym słońcu do 30 minut dziennie. Możliwe, że będzie trzeba zacząć nawet od 5 minut dziennie, jeżeli masz jasną skórę, czy 15 minut, jeżeli masz ciemniejszą skórę, i stopniowo wydłużać ten czas.
Pamiętaj, że wilgotna skóra szybciej ulega poparzeniu niż skóra sucha oraz że promienie ultrafioletowe odbijają się także od śniegu, piasku oraz wody, potęgując ich oddziaływanie. Z tego powodu promienie ultrafioletowe mogą spowodować poparzenie nawet w pochmurny dzień. Nie dopuszczaj do poparzeń! Poparzenia słoneczne sprzyjają powstawaniu raka skóry. Czerniak, który jest najgorszą odmianą nowotworu, zabija rocznie 7 tys. Amerykanów.

Promienie słoneczne mogą działać leczniczo lub chorobotwórczo
w zależności od tego, jak z nich korzystamy.
Korzystaj ze słońca rozsądnie, by cieszyć się zdrowiem i energią.