Kiedy jesteśmy zmęczeni, nic bardziej nie cieszy niż możliwość odpoczynku. Bez snu i odpoczynku organizm bardzo szybko się wyczerpuje. Najlepiej, aby sen nocny trwał 7–8 godzin i rozpoczynał się na kilka godzin przed północą.

Dodatkowo człowiek potrzebuje codziennego odpoczynku po pracy. Wtedy najlepiej odpręża wyjazd poza miasto, praca na działce, dobra lektura, modlitwa. Nie można też zapominać o potrzebie odpoczynku siódmego dnia tygodnia. Jeden dzień w tygodniu wolny od pracy jest szczególnie ważny. Ten dzień Bóg zaplanował, aby szczególnie błogosławić i uzdrawiać. Mówiąc o formach odpoczynku nie można zapomnieć również o potrzebie zaplanowania przyjemnych wakacji.

Dzisiejsze życie charakteryzuje się szybkim tempem, co się wiąże ze stresem i wyczerpaniem. Przemęczenie jest jednym z najczęstszych powodów wizyt u lekarza. Większość ludzi prowadzi siedzący tryb życia, a ich kalendarz przepełniony jest terminami. Dotyka nas wiele emocjonalnie wyczerpujących problemów. Często ciężko jest zasnąć i odpocząć w spokoju.

Sen jest niezbędny dla zachowania równowagi umysłowej i zdrowia. Pozwala ciału zregenerować się i wspomaga proces zdrowienia. Odpoczynek wzmacnia system odpornościowy i wydłuża życie. Jeżeli pozbawiamy się odpowiedniej ilości snu, powstają niedobory w zasobach energii. Jeżeli dzieje się tak przez dłuższy czas, można spodziewać się zmniejszenia odporności na choroby i stres.

Ile snu potrzeba?
Osobie dorosłej zwykle wystarcza 7-8 godzin dziennie. Godziny przed północą wpływają najbardziej regenerująco na organizm.

A co z lekami nasennymi?
Podczas normalnego snu człowiek na przemian przechodzi przez fazy snu lekkiego i głębokiego. Marzenia senne są naturalnym zjawiskiem i mają miejsce podczas lekkiej fazy snu. Leki nasenne hamują tę fazę, co sprawia, że budząc się rano, człowiek nie czuje się wypoczęty pomimo przespanej nocy. Branie ich przez dłuższy czas zaowocuje chronicznym przemęczeniem.

Najlepszymi lekami nasennymi są środki naturalne:

  1. Każdego dnia poświęć czas na ruch, który jest najskuteczniejszy w walce z przemęczeniem umysłowym i emocjonalnym. Spaceruj, pływaj i pracuj w ogrodzie zamiast oglądać telewizję.
  2. Weź ciepłą kąpiel (nie gorącą), włącz przyjemną muzykę i zapal świece. Taka kąpiel wpływa bardzo odprężająco na ciało i umysł.
  3. Napij się czegoś ciepłego. Unikaj kofeiny, nawet podczas dnia. Działa pobudzająco i często powoduje bezsenność.
  4. Kładź się spać i wstawaj o regularnych porach.
  5. Pusty żołądek zapewnia lepszy sen. Kolację zjadaj kilka godzin przed pójściem spać – niech to będzie lekki posiłek.
  6. Spróbuj prostych ćwiczeń – pomogą ci się one zrelaksować. Rozciągaj się, powoli kręć szyją, uśmiechaj się, marszcz czoło, podnoś brwi, wykonuj głębokie wdechy. Odpręż się.
  7. Leżąc w łóżku przed snem, nie dopuszczaj do umysłu problemów, które spotkały cię tego dnia.Przypominaj sobie dobre rzeczy, które cię otaczają, wypełniaj umysł pozytywnymi myślami i wdzięcznością.
  8. Oddaj Bogu swoje zmartwienia i przyjmij Jego pokój i przebaczenie.
  9. Bóg przykazał nam pracować sześć dni i odpoczywać siódmego. Przyjmij to rozwiązanie jako zachowanie balansu pomiędzy pracą i odpoczynkiem.