Ruch jest oznaką życia. Jest też konieczny dla zdrowia. Stanowi znakomity sposób na zachowanie młodości i długowieczności, warunkuje bowiem procesy odnowy i regeneracji.

Ruch jest oznaką życia. Jest też konieczny dla zdrowia. Stanowi znakomity sposób na zachowanie młodości i długowieczności, warunkuje bowiem procesy odnowy i regeneracji. Kiedy ćwiczymy, wszystkie komórki naszego ciała nabierają siły i tężyzny, a w organizmie tworzy się równowaga hormonalna, powodująca prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów. Ćwiczenia są potrzebne w każdym wieku, ale wskazane są tym bardziej, gdy człowiek jest starszy. Nie jest dobrze ćwiczyć w atmosferze współzawodnictwa czy ponad możliwości. Najbardziej polecaną formą ćwiczeń są spacery z możliwością podziwiania piękna otaczającej nas przyrody.

Twój organizm jest niezwykłym mechanizmem. Utrzymując go w ruchu, zapewniasz mu siłę i odporność na choroby. Ruch wpływa również na pozytywne nastawienie do życia.

Ruch:

  1. Pomaga kontrolować masę ciała – podczas ćwiczeń zwiększa się metabolizm, spalany jest nadmiar kalorii.
  2. Zwiększa pojemność płuc, co sprawia, że organizm jest lepiej dotleniony.
  3. Normuje ciśnienie krwi, poprawia krążenie oraz wzmacnia serce.
  4. Obniża poziom cholesterolu i poprawia przepływ krwi w tętnicach – może nawet doprowadzić do cofnięcia zmian miażdżycowych!
  5. Zmniejsza stres, napięcie i przygnębienie.
  6. Poprawia sen – bez leków, które powodują skutki uboczne.
  7. Podnosi zdolność organizmu do pozbywania się toksyn.
  8. Poprawia metabolizm – chroni przed cukrzycą.
  9. Wzmacnia kości i zwalcza osteoporozę.
  10. Zwiększa wytrzymałość mięśni – używane nieregularnie, słabną i wiotczeją.
  11. Poprawia sylwetkę i zmniejsza problemy z kręgosłupem.
  12. Chroni przed nowotworami.

Jaki rodzaj ruchu jest najlepszy? Spacer jest idealnym ćwiczeniem. Innym dobrym ćwiczeniem jest pływanie, jazda na rowerze lub praca w ogrodzie. Ćwiczenia na świeżym powietrzu są szczególnie cenne, gdyż są połączeniem przynajmniej trzech zasad zdrowia: ruchu oraz korzystania ze świeżego powietrza i światła słonecznego.

Najlepsze rezultaty przynosi wykonywanie ćwiczeń od 30 do 40 minut dziennie
– najważniejsze, aby robić to regularnie i z przyjemnością.

Wskazówki

  1. Zaczynaj ćwiczenia powoli i stopniowo zwiększaj ich intensywność.
  2. Ćwicz przed posiłkiem.
  3. Poświęć czas na rozgrzewkę, a następnie na rozluźnienie się po zakończeniu ćwiczeń.
  4. Przerwij ćwiczenia i udaj się do lekarza, jeżeli pojawi się któryś z poniższych objawów, gdyż może być to symptomem poważnej choroby:
    – ból w klatce piersiowej promieniujący do zębów, szczęki, szyi czy lewego ramienia
    – trudności w oddychaniu
    – zawroty głowy czy omdlenie
    – nieregularne bicie serca podczas ćwiczeń i odpoczynku
    – ból i obrzęk stawów
    – nudności czy wymioty po ćwiczeniach
    – uczucie przewlekłego przemęczenia
    – nieuzasadniona utrata masy ciała.

Zrównoważony i dobrze zaplanowany program ćwiczeń ruchowych
jest najmądrzejszą inwestycją, jaką można poczynić.
Wybierz rodzaj ćwiczeń, jakie ci odpowiadają, codziennie wyznacz sobie
na nie czas i trzymaj się swoich postanowień. Ciesz się życiem każdego dnia!