O tym, że życie bez wody jest niemożliwe, wiedzą wszyscy. Organizm dorosłego człowieka składa się w 70% z wody. Z tego też powodu dostarczanie jej z zewnątrz w odpowiedniej ilości i jakości jest kluczowe dla naszego zdrowia.

O tym, że życie bez wody jest niemożliwe, wiedzą wszyscy. Pomimo tego, że jest ona niezwykle prostą cząsteczką, bo składa się tylko z dwóch atomów wodoru i jednego atomu tlenu, jej znaczenie, wartość i funkcja są zdumiewające. Organizm dorosłego człowieka składa się w 70% z wody. Z tego też powodu dostarczanie jej z zewnątrz w odpowiedniej ilości i jakości jest kluczowe dla naszego zdrowia. Uważa się, że wypicie 6–8 szklanek wody dziennie to minimum. Ważne jest też umiejętne stosowanie wody na zewnątrz w postaci kąpieli i natrysków oraz możliwość obserwowania czystej wody w naturze i słuchania jej szumu, kiedy płynie strumykiem, spada wodospadem, czy przypływa falami morza.

Woda jest głównym składnikiem naszej krwi. Stanowi ona około 70% masy ciała. Organizm zużywa wodę do oczyszczania i chłodzenia oraz do zachowania równowagi chemicznej. Tracimy wodę podczas pocenia, oddychania oraz wydalania, a utrata 20% wody z organizmu grozi śmiercią.
Przeprowadzone eksperymenty wykazują, że sportowcy, którzy pili tylko tyle wody, by zaspokoić pragnienie, nie mieli aż takiej wytrzymałości jak ci, którzy wypili tyle wody, ile jej utracili. Sportowcy, którzy wypili więcej wody, byli mniej zmęczeni, a temperatura ich ciała podczas wysiłku w dalszym ciągu była zbliżona do normalnej.

Ile wody powinniśmy pić?
Zmuszanie organizmu do pracy z ograniczoną ilością płynów jest jak usiłowanie umycia naczyń po obiedzie w jednej szklance wody. Powinniśmy pić tyle wody, aby mocz był przeźroczysty o zabarwieniu słomkowym, co zwykle oznacza ok. 8 szklanek dziennie. Pragnienie nie jest dostatecznym wskaźnikiem zapotrzebowania organizmu na wodę.

Wszystkie napoje to praktycznie woda.
Czy ma więc znaczenie, co piję?
Czysta woda jest najlepszym płynem dla organizmu. Większość napojów zawiera cukier, który opóźnia trawienie i sprawia, że szybciej przybieramy na wadze. Ponadto podaż napojów wysokosłodzonych powoduje wahanie stężenia cukru we krwi. Napoje gazowane zawierają fosfor, który wypłukuje wapń z kości i prowadzi do zwiększenia ich łamliwości. Prawie wszystkie napoje posiadają dodatki chemiczne, które podrażniają żołądek, obciążają nerki i wątrobę.

Z kolei kawa, herbata i niektóre napoje gazowane zawierają kofeinę która podnosi ciśnienie krwi oraz podwyższa poziom cukru i tłuszczu we krwi.
Kofeina podrażnia również system nerwowy i wywołuje ogólne poirytowanie, chroniczne przemęczenie i bezsenność. Kofeina i alkohol są moczopędne, co oznacza, iż zamiast nawadniać, pozbawiają organizm wody.

Co się dzieje, kiedy nie pijemy wystarczającej ilości wody?
Nerki – odpowiedzialne za usuwanie toksyn – są mocno nadwerężane, przez co ulegają uszkodzeniu. Każda komórka w organizmie potrzebuje wody, by właściwie funkcjonować. Niewystarczająca ilość wody może powodować zaburzenia w ich działaniu i w konsekwencji chorobę. Zmęczenie i ból głowy to typowe efekty picia zbyt małej ilości płynów.

Istnieje także wiele sposobów zewnętrznego stosowania wody.
Kąpiele zmywają brud, a także produkty przemiany materii. Chłodna woda może zmniejszyć gorączkę, a ciepła może ogrzać zmarznięte stopy. Jeżeli masz kłopoty z zasypianiem, weź ciepłą kąpiel. Ciężko ci się rano dobudzić?
Spróbuj zakończyć poranny prysznic zimną wodą lub energicznie nacieraj skórę gąbką namoczoną w zimnej wodzie.

Pamiętaj, woda odgrywa kluczową rolę
– używaj jej obficie dla zdrowia i dobrego samopoczucia.