Powietrze jest pierwszą i najważniejszą potrzebą naszego organizmu. Bez jedzenia możemy żyć kilka tygodni, bez picia kilka dni, ale bez powietrza tylko kilka minut. Najcenniejsze jest powietrze bogate w ujemne jony: blisko wodospadów, jezior i rzek, nad brzegiem morza, w lasach i po burzy.

Powietrze jest pierwszą i najważniejszą potrzebą naszego organizmu. Bez jedzenia możemy żyć kilka tygodni, bez picia kilka dni, ale bez powietrza tylko kilka minut. Każda spośród 100 trylionów komórek naszego organizmu musi stale otrzymywać tlen, w przeciwnym razie umiera. Tlen jest nieodzowny w mitochondriach komórkowych do produkcji ATP, czyli energii potrzebnej do życia. Aby zapewnić stałą dostawę świeżego powietrza, najlepiej regularnie przewietrzać mieszkanie i miejsce pracy, spać przy otwartym oknie, otoczyć się zielonymi roślinami, nie palić papierosów i nie przebywać w środowisku palących, regularnie ćwiczyć i przebywać jak najwięcej na zewnątrz. Najcenniejsze jest powietrze bogate w ujemne jony: blisko wodospadów, jezior i rzek, nad brzegiem morza, w lasach i po burzy.

Ludzie mogą przeżyć kilkadziesiąt dni bez jedzenia, kilka bez picia, ale jedynie krótką chwilę bez powietrza. Bez tlenu mózg ulega trwałemu uszkodzeniu w przeciągu 5 minut.

Dlaczego powietrze jest aż tak ważne?
Czerwone krwinki przechwytują tlen z płuc i transportują go do wszystkich komórek ciała. Jest on niezbędny dla każdej komórki, by mogły w nich zachodzić funkcje życiowe. Czerwone krwinki odbierają również dwutlenek węgla i transportują go z powrotem do płuc. Jest on z nich usuwany, kiedy wydychamy powietrze.

Słaba wentylacja pomieszczeń może powodować ból głowy, senność i trudności w koncentracji. Dlaczego? Wraz z wdychaniem i wydychaniem zmniejsza się ilość tlenu w powietrzu, wzrasta natomiast poziom dwutlenku węgla oraz innych gazów ubocznych. Zepsute powietrze oraz złe nawyki w oddychaniu powodują poirytowanie, wyczerpanie, stany depresyjne i chroniczne przemęczenie.

W czasie ćwiczeń płuca wpompowują do 100 litrów powietrza na minutę, gdy podczas spoczynku są to jedynie 4 litry. Ćwiczenia przyśpieszają też krążenie bogatych w tlen krwinek do komórek, przez co podwyższa się poziom energii i poprawia samopoczucie.

Czy chcesz w pełni wykorzystać leczniczą siłę powietrza?

  1. Otwórz okna i przewietrz pomieszczenia! Śpij przy otwartym oknie zawsze, gdy jest to możliwe.
  2. Ćwicz na świeżym powietrzu. Wzmocnisz tym samym mięśnie oddechowe i zwiększysz powierzchnię płuc.
  3. Wyrabiaj właściwe nawyki dotyczące postawy. Siadaj prosto z ramionami odchylonymi do tyłu – w tej pozycji oddycha się głębiej.
  4. Myśl o głębokim oddychaniu. Gdziekolwiek jesteś, kilka razy dziennie weź parę głębokich, powolnych wdechów.
  5. Hoduj w domu rośliny. Pobierają one z powietrza dwutlenek wêgla, a w zamian oddają tlen.

Zatrute powietrze
Jednym z najgorszych wrogów swobodnego oddychania jest dym tytoniowy.
Palenie sprawia, że kanały powietrzne w płucach zatykają się i są podrażnione. Nikotyna powoduje skurcz małych tętnic, tlenek węgla osłabia zdolność czerwonych krwinek do transportowania tlenu, obniża odporność i powoduje zwężanie się oraz twardnienie tętnic.
Wielu palaczy nie zdaje sobie sprawy z tego, że dym tytoniowy ma także wpływ na niepalących. Bierne palenie jest tak samo zabójcze jak palenie bezpośrednie. Szczególnie zagrożone są dzieci palaczy, które przez lata muszą wdychać zatrute powietrze.
U osób, które rzucają nałóg, natychmiast rozpoczyna się proces zdrowienia. Największą przysługą, jaką możesz wyświadczyć swojemu organizmowi, jest natychmiastowe porzucenie tego zgubnego uzależnienia.
Niektóre rejony świata zmagają się z dużym zanieczyszczeniem powietrza. Jeżeli mieszkasz w takim miejscu, staraj się trzymać z dala od centrum zanieczyszczeń. Nie ćwicz na dworze, kiedy smog jest największy.